Saturday, March 31, 2007

Framgång kräver mod och lyhördhet

När Chalmersska Ingenjörsföreningen kallade, ställde två av näringslivets ”hetaste” ledare upp.

http://www.chalmers.se/HyperText/MagasinChalmers/Magasin298/dahlen.html

Den ene är chef för ett av landets mest dominerande koncerner, den andre för ett av de snabbast växande företagen i sitt slag i världen.
Det fanns likheter. Men också skillnader.

--------------------------------------------------------------------------------

TEXT PETER GISSY

--------------------------------------------------------------------------------



Det blev ett möte med två av börsvärldens mest omskrivna koncernchefer: Leif Johansson, Volvo, och Dan Lejerskär, Prosolvia. Båda var väl skickade att tala under rubriken ”Entreprenörskap, innovationer, internationellt företagande.” Båda var dessutom chalmerister och påfallande stolta över att ha blivit inbjudna till seminariet.
Kanske kom Prosolvias koncernchef Dan Lejerskär det diffusa begreppet ”entreprenörskap” närmast när han utbrast:
- Man måste ha mod att våga. Möjligheterna finns ofta mitt i svårigheterna. Och när man väl är etablerad gäller det att springa fort så att konkurrenterna inte hinner jaga ifatt en.


Offensiv satsning
Gustaf Dalén-salen var fylld till sista plats när Chalmersska Ingenjörsföreningen arrangerade sitt årliga seminarium - i åminnelse av Gustaf Dalén. Johansson och Lejerskär uppehöll sig kring framgångsfaktorer och svårigheter med industriella satsningar. Trots yttre skillnader mellan företagen fanns en rad likheter mellan talarna. Offensiv satsning var till exempel nyckelbegrepp hos båda:
- Volvo kommer att fortsätta satsningen på Östeuropa och USA, var Volvochefens budskap. Den blir helt avgörande för framtiden.
- Prosolvia är visserligen en börsraket, men företaget är inte självgående. För att fortsätta vara bäst i världen krävs hårt arbete.
Lyhördhet gentemot kunderna betonades:
- Våra vägvisare är kunderna, som Lejerskär uttryckte det.
- Volvos vidare framgång ligger i att vi bygger vidare på våra kärnvärden: säkerhet, kvalitet och miljö.

Städa och integrera
Vikten av entusiasm och kunskap (på alla plan) framhölls av båda. Under Leif Johanssons år vid Facit och Electrolux fick han vara med om att både ”städa” i företag (halva personalstyrkan vid Facit-fabriken avskedades), och ”integrera” (Electrolux köp av olika företag). Om det sistnämnda sa han - och åhörarna hade alla de avbrutna fusionsplanerna med Renault i åtanke:
- Två av tre förvärv gick bra. Ett av fem ångrade vi. I hög grad är förvärv svåra. Man köper ett väl fungerande företag, och huvuddelen av tiden ägnar man åt att förstöra det.
Idag ägnar sig Volvo åt att, ur den fragmentariska organisation som växte fram under 80-talet, hitta tillbaka till kärnvärdena.
- Inga affärsområden ska läggas till, inga ska skäras bort, sa Johansson.
De närmaste årens tillväxt väntas ske huvudsakligen utanför landets gränser. Den sedvanliga frågan om huvudkontoret kommer att återfinnas på Hisingen också i framtiden besvarade göteborgaren Leif Johansson:
- Volvo blir kvar på Hisingen. Vi ska inte ägna krafter åt att flytta runt företaget, vi ska ägna krafterna åt att bygga bilar.
Leif Johansson erkände att han som M-elev vid Chalmers inte var den allra flitigaste. Den sviktande studielusten som student delade han med Dan Lejerskär som för bara tolv år sedan gick ut från V på Chalmers utan att ha några särskilda planer. Idag, som koncernansvarig för göteborgsbaserade Prosolvia, kan han se tillbaka på en raketkarriär. Prosolvia har på tiotalet år gått från nära nog ingenting till att idag vara världsledande inom ”interaktiv visuell simulering”, dvs framtagning av programvaror inom en lång rad områden.

Virtuella miljöer
Efter en kompletterande datakurs arbetade Lejerskär en tid som konsult åt Volvo. Det var då han fick idén att i datamiljö skapa konstgjorda - virtuella - miljöer där bilar snabbt kunde få ny utrustning (byta färg eller förvandlas till cabriolet) med bara ett tryck på musen. Tekniken har en obegränsad mängd användningsområden. Krocktester till exempel - som i alla tider ”kostat” riktiga bilar - utförs nu på skärm. Inför en operation kan kirurgen träna ingreppet under realistiska former - på datorn.
- Genom att vi kan visa på alternativa lösningar i en virtuell miljö sparar vi mycket pengar åt företagen, förklarade Lejerskär, som berättade att ingen trodde på dem när de drog igång företaget.
- Vi fick skapa en helt ny marknad.

Stor arbetslust
1992-1993 lossnade det på allvar. De senare åren har företaget haft en årlig ökningstakt av otroliga hundra procent. Prosolvia - som börsintroducerades i fjol - har idag runt 400 anställda och finns på alla viktiga marknader över hela världen. Utvecklingen i branschen är minst sagt enorm: 60 procent per år. Det ställer krav på entreprenörerna från Göteborg: Båda ”entreprenörerna” Leif Johansson och Dan Lejerskär hade mycket av det som de pläderade för under kvällen: stort engagemang och kunnande, stor arbetslust, stark tro på den egna förmågan och personalens.
Kvällen avslutades med presentation av Innovationscentrum och Entreprenörsskolan, och när man bröt upp kunde medlemmarna i föreningen (som fyllde 90 i fjol) se tillbaka på en minnesvärd kväll. Säkert fick en och annan med sig något värdefullt råd - ett av syftena med Dalén-seminariet.


--------------------------------------------------------------------------------
Uppdaterad senast: 1 maj 1998
Till Chalmers Magasin Nr 2, april 1998
webmaster@chalmers.se

No comments: